Volum 21 Nr. 21-22 (2020): Artes. Revista de Muzicologie

					Vizualizare Volum 21 Nr. 21-22 (2020): Artes. Revista de Muzicologie

Conținutul volumelor 21-22 ale periodicului științific Artes. Revistă de Muzicologie / Artes. Journal of Musicology reflectă și continuă tematica Simpozionului Internațional de Muzicologie, organizat la Iași în noiembrie 2019. Pentru acest eveniment academic, membrii Centrului de Cercetare „Știința muzicii” au lansat o nouă orientare de studiu, sintetizată în genericul „Receptarea și cercetarea fenomenului muzical în actualitate”. Fiecare dintre cele două noțiuni a devenit, în ultimul timp, subiect-cheie în dinamica interesului științific în artă. Tratarea operei, a artistului prin prisma variabilității receptării este încă o temă controversată în muzicologie, iar asocierea sa cu problematica ideologiei sociale și politice a creat un adevărat val de reconsiderări valorice în scrierile fostelor țări comuniste. Pentru împlinirea acestui tip de cercetare, abordarea tematică este interdisciplinară, solicitând elaborarea unor sinteze și evaluări istorice, studiul arhivelor și al mărturiilor biografice, interpretări artistice interferate, analiza muzicală propriu-zisă. Cea de-a doua noțiune-cheie din tematica simpozionului și a volumului pe care îl prefațăm, cercetarea – miezul activității academice și științifice – își etalează noi parametri ca urmare a schimbării radicale a accesului la cunoaștere, dar și a conexiunii cu lumea artistică din care importă o doză de subiectivism. Cercetarea în muzică, la fel ca în alte domenii umaniste, își reconfigurează criteriile de stratificare a surselor documentare, cele digitate deținând o tot mai mare pondere, relativizându-și raporturile duale între extreme: originalitate – pastișare, autenticitate – simulare, distanțare obiectivă – implicare subiectivă etc. În acest nou peisaj, cercetătorul-artist este tot mai prezent, asumându-și metodele documentării și discursului științific, dar îmbogățind textul cu mărturia trăirii actului creației. Cele patru secțiuni tematice – A. Istorie muzicală. Noi direcții în interpretarea trecutului artistic; B. Viziuni analitice asupra creației muzicale moderne și contemporane; C. Interpretarea muzicală în actualitate; D. Etnomuzicologie și muzică sacră – sunt acoperite de studii de real interes, aparținând unor profesori sau doctoranzi de la importante instituții de învățământ universitar din România și Republica Moldova. Fără a oferi (deocamdată) o imagine închegată a principiilor și metodelor de cercetare în artă, articolele publicate reflectă elocvent linia contemporană a studiului teoretic, fundamentat pe experiența receptării și trăirii actului artistic.

Redactor șef,
Prof. univ. dr. Laura Vasiliu

Publicat: 2023-05-28

Articles

  • Ciclurile didactice ale lui Antonin Reicha:între teorie și practică

    Prof. univ. dr. Victoria Melnic
    1-18
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Polifonie literară dostoievskiană în ipostazalirico-teatrală a operei Jucătorul de Serghei Prokofiev

    Asist. univ. dr. Mihaela Georgiana Balan
    19-35
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Ciprian Porumbescu, creator și protagonistal operetei românești

    Lect. univ. dr. Rosina Caterina Filimon
    36-55
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Constantin Silvestri: muzicianul problemă. Documente inedite de presă

    Prof. dr. Alex Vasiliu
    56-73
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Limbajul muzical enescian în Impresii din copilărie

    Asist. univ. dr. Cristina Șuteu
    74-95
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Valentin Timaru – Concertul pentru vioară și orchestră. Proporția îmbinării principiilor formale în cadrul genului

    Dr. Emanuela Fabiola Prip
    96-106
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Cornel Țăranu – Simfonicele noului mileniu. Partea I – Lucrări orchestrale programatice

    Conf. univ. dr. Mirela Mercean-Țârc
    107-129
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Arhitectură și limbaj în cele 7 Cvartete de coarde de Iulia Cibișescu-Duran

    Conf. univ. dr. habil. Iulia Cibişescu-Duran
    130-155
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Aspecte idiomatice în creația de toccatea compozitorului Șerban Marcu

    Lect. univ. dr. Tatiana Oltean
    156-168
    DOI: https://doi.org/10.35218/
  • Oglindirea personalității autorului în muzica sacrăa compozitoarei Carmen Petra-Basacopol

    Lect. univ. dr. Ruxandra Mirea
    169-192
    DOI: https://doi.org/10.35218/