Alban Berg – Sieben frühe Lieder. Repere interpretative
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
tonalitate lărgită, motiv, frază, articulaţie, versiune orchestralăRezumat
Studiul propune o sumă de sugestii interpretative realizate din perspectiva pianistului acompaniator, cunoscător al opusurilor din practica instrumentală. De ce acest subiect? Pentru că în literatura muzicală din România nu s-a scris nimic despre ciclul de lieduri Sieben frühe Lieder de Alban Berg, lucrare reprezentativă în istoria genului. Tema este abordată în literatura de specialitate din străinătate, dar e tratată majoritar din unghi muzicologic. De aceea am considerat utilă realizarea câtorva observaţii de natură practică, a căror relevanţă va fi pusă în lumină prin lecturarea în paralel cu teza de doctorat intitulată Alban Berg's Sieben frühe Lieder: An Analysis of Musical Structures and Selected Performances redactată de Lisa A. Lynch, singura sursă documentară care propune atât analize sintactice aprofundate, cât și valoroase sugestii de interpretare realizate prioritar din perspectivă vocală. Pe parcursul studiului, un aspect inedit considerăm că îl constituie comparaţia celor două versiuni ale lucrării: camerală (voce-pian) şi orchestrală. Analiza variantei simfonice a fost realizată pe linia interesului observării detaliilor care conţin sugestii relevante de redare expresivă în varianta duo. Desigur, observaţiile noastre conturează o variantă interpretativă din multiplele posibile. Totuşi, indiferent de opțiunile de natură dinamică, agogică, timbrală, de articulaţie sau frazare evidenţiate în diferitele variante sonore, punctul de referinţă al oricărei concepţii rămâne textul muzical, a cărui bogăţie sintactică permite o generoasă arie semantică.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.