Volum 22 Nr. 21-22 (2020): Artes. Revista de Muzicologie
Conținutul volumelor 21-22 ale periodicului științific Artes. Revistă de Muzicologie / Artes. Journal of Musicology reflectă și continuă tematica Simpozionului Internațional de Muzicologie, organizat la Iași în noiembrie 2019. Pentru acest eveniment academic, membrii Centrului de Cercetare „Știința muzicii” au lansat o nouă orientare de studiu, sintetizată în genericul „Receptarea și cercetarea fenomenului muzical în actualitate”. Fiecare dintre cele două noțiuni a devenit, în ultimul timp, subiect-cheie în dinamica interesului științific în artă. Tratarea operei, a artistului prin prisma variabilității receptării este încă o temă controversată în muzicologie, iar asocierea sa cu problematica ideologiei sociale și politice a creat un adevărat val de reconsiderări valorice în scrierile fostelor țări comuniste. Pentru împlinirea acestui tip de cercetare, abordarea tematică este interdisciplinară, solicitând elaborarea unor sinteze și evaluări istorice, studiul arhivelor și al mărturiilor biografice, interpretări artistice interferate, analiza muzicală propriu-zisă. Cea de-a doua noțiune-cheie din tematica simpozionului și a volumului pe care îl prefațăm, cercetarea – miezul activității academice și științifice – își etalează noi parametri ca urmare a schimbării radicale a accesului la cunoaștere, dar și a conexiunii cu lumea artistică din care importă o doză de subiectivism. Cercetarea în muzică, la fel ca în alte domenii umaniste, își reconfigurează criteriile de stratificare a surselor documentare, cele digitate deținând o tot mai mare pondere, relativizându-și raporturile duale între extreme: originalitate – pastișare, autenticitate – simulare, distanțare obiectivă – implicare subiectivă etc. În acest nou peisaj, cercetătorul-artist este tot mai prezent, asumându-și metodele documentării și discursului științific, dar îmbogățind textul cu mărturia trăirii actului creației. Cele patru secțiuni tematice – A. Istorie muzicală. Noi direcții în interpretarea trecutului artistic; B. Viziuni analitice asupra creației muzicale moderne și contemporane; C. Interpretarea muzicală în actualitate; D. Etnomuzicologie și muzică sacră – sunt acoperite de studii de real interes, aparținând unor profesori sau doctoranzi de la importante instituții de învățământ universitar din România și Republica Moldova. Fără a oferi (deocamdată) o imagine închegată a principiilor și metodelor de cercetare în artă, articolele publicate reflectă elocvent linia contemporană a studiului teoretic, fundamentat pe experiența receptării și trăirii actului artistic.
Redactor șef,
Prof. univ. dr. Laura Vasiliu