Polistilismul în contextul muzicii postmoderne. Concerti Grossi de Alfred Schnittke

Autori

  • Asist. univ. dr. Mihaela Georgiana Balan Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași ROMÂNIA

DOI:

https://doi.org/10.35218/

Cuvinte cheie:

postmodernism, polistilism, citat, aluzie, adaptare

Rezumat

Una dintre orientările multiple ale  postmodernismului muzical este polistilismul, concept abordat și teoretizat de către compozitorul și muzicologul Alfred Schnittke. Acesta a identificat tehnicile polistilismului în tradiția academică anterioară și a organizat principiile  specifice de compoziție prin realizarea unor eseuri, articole, lucrări teoretice și prin aplicarea acestor metode în propriile creații muzicale. Abordarea polistilismului oferă  portunitatea de a observa fenomenele artistice dintr-o perspectivă de sinteză și de a înțelege procedeele componistice prin care tradiția este valorificată în anumite direcții ale epocii postmoderne. Acest studiu vizează problemele întâlnite în cercetarea asupra acestui subiect, absența termenului în dicționare, contextul politic și cultural în care polistilismul a fost introdus,
percepția unei lipse de organizare și originalitate în lucrările bazate pe citate, tehnici de scriitură și limbaje sonore anterioare, genuri și forme tradiționale, aspecte care au determinat, ulterior, tendința unor muzicieni de a subestima talentul și măiestria lui Schnittke în calitate de compozitor.

Publicat

2024-04-21