Fibonacci perennis - De laW.A. Mozart la L. Bernstein

Autori

  • Asist. univ. drd. Andrei Hrubaru-Roată Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași

DOI:

https://doi.org/10.35218/

Rezumat

Este unanim acceptată ideea că un fir al Ariandei leaga monumentele Egiptului de templele şi s Renaşterii şi catedralele gotice, de pictura lui
Picasso şi arhitectura lui Le Corbusier, iar acest fir este de fapt o proporţie, Proporţia de aur.
Dacă aceasta are relevanţă şi în artele temporale, în muzică în speţă, este o problemă mai greu
de tranşat. Intuiţia spaţiului şi a timpului, deşi legate între ele, prezintă totuşi particularităţi de
netăgăduit. În acest studiu răspundem afirmativ la această dilemă, dar nu de pe poziţia
esteticianului, ci de pe cea a interpretului care, având privilegiul de a fi cel care ridică primul
dintre multele văluri ce ascund taina creaţiei încifrată în pagina partiturii, „jucând” misterul în
faţa publicului, are obligaţia de a înţelege, cât e posibil, şi pe cale raţională, în ce constau
dedesupturile subtile ale acesteia, în ce măsură au ele forţa să producă asupra ascultătorului
efectual imaginat de creator.
Mizând pe valoarea consacrată istoric a celor două lucrări puse în discuţie, aparţinând
unor reprezentanţi de seamă a două epoci diferite, W.A. Mozart şi L. Bernstein, şi pe
corectitudinea judecăţilor noastre, sperăm să fi contribuit, chiar şi în mică măsură la
consolidarea punctului de vedere pomenit mai sus.

Publicat

2024-04-02