Prelucrarea monodiei bizantine, postbizantine şi a melodiilor de colindă psaltică încreaţia lui Viorel Munteanu
DOI:
https://doi.org/10.35218/Rezumat
În lucrarea vocal-simfonică Glasurile Putnei, Viorel Munteanu s-a inspirat din
melosul bizantin păstrat în manuscrisele Şcolii muzicale de la Putna. El a preluat motive
melodice din două cântări bizantine reprezentative, aparţinând compozitorilor români
Dometian Vlahu şi Evstatie Protopsaltul, pe care le-a prelucrat cu mijloace muzicale
specifice. Autorul a reuşit astfel să creeze, pe baza vechilor canoane, o invenţie monodică
originală susţinută cu ajutorul isoanelor, spaţializarea fluxului sonor prin încredinţarea
motivelor melodice la diverse instrumente, îmbinarea cântării antifonice cu cea heterofonică.
Prin Glasurile Putnei, Viorel Munteanu recreează spiritul şi atmosfera de rugăciune şi
meditaţie, de înălţare spirituală specifice vieţii monahale.
Şi în Suita a II-a de Crăciun Viorel Munteanu se inspiră din muzica veche bisericească (în piesa Fecioara astăzi) ca şi din colinda veche, arhaică, folclorică sau de
origine psaltică (în Tu eşti lumina cea sfântă).
În lucrarea Strop de ler, Viorel Munteanu prelucrează cu mijloace armonice şi
polifonice de factură modală colinde folclorice, laice şi religioase pentru coruri de două şi trei
voci egale, spre a fi utilizate mai ales de tineri, în şcoli.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.