Mărturii despre creația lui Nectarie Protopsaltul și alui Nectarie Frimu în Ms. 7 de la Biblioteca MitropolieiMoldovei și Bucovinei din Iași
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
antologhion românesc, Biblioteca Ecumenică „Dumitru Stăniloae” – Iași, secolul XIX, Nectarie Protopsaltul, Nectarie FrimuRezumat
Biblioteca Ecumenică „Dumitru Stăniloae” a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei din Iași (numită în continuare BMMB) reprezintă un valoros tezaur de cărți și documente (peste 100000 de unități arhivistice) din domeniul teologic. Posedă și un important fond de carte rară, din care face parte și un număr de 32 de manuscrise muzicale psaltice. Ms. 7 de la BMMB, este un Antologhion psaltic, în limba română cu alfabet chirilic, copistul și locul copierii sunt necunoscute, existând posibilitatea de a fi fost alcătuit chiar la Muntele Athos, între anii 1877-1880 (Apud Florin Bucescu, 2009, p. 108). Manuscrisul 7 conține, majoritar, cântări de la diferite slujbe traduse de Nectarie Schimonahul (1804-1899). Acesta a fost unul dintre cei mai renumiți psalți și compozitori români, fondator de școală de muzică psaltică, care a activat în Sfântul Munte, în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea. În Ms. 7 este inclusă și o variantă mai rar întâlnită a „Slavei la stihoavna Miercurii cei Mari”, Doamne femeia ce căzuse, aparținând unui alt compozitor moldovean, Nectarie Frimu, originar tot din Huși ca și Nectarie Protopsaltul, dar care a activat la Iași. Nectarie Frimu (†1856), distins pentru meritele sale cu titlul onorific de „ierarh de Tripoleos”, a fost autor al Antologhiei – Liturghier și Utrenier-Vecernier (1840 respectiv 1846), unele dintre primele lucrări de acest gen în limba română și în notație hrisantică, deosebit de preciate
în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Lucrarea de față, care face parte dintr-un proiect mai amplu de catalogare a întregului fond de manuscrise muzicale psaltice de la Biblioteca Ecumenică „Dumitru Stăniloae”, se va axa pe prezentarea codicologică a manuscrisului, a conținutului muzical-liturgic, a autorilor de cântări, a surselor acestora, precum și pe sublinierea importanței codexului analizat în contextul fondului de manuscrise muzicale psaltice de la BMMB Iași.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.