Volum 25 Nr. 25-26 (2022): Artes. Revista de Muzicologie
Volumele reunite 25-26 ale periodicului științific Artes. Revistă de muzicologie publică, în primul rând, lucrările prezentate la Conferința Internațională a Școlilor Doctorale din Universitatea Națională de Arte „George Enescu” (4-6 noiembrie, 2021). Tema conferinței – Sensuri ale interpretării în cercetarea artistică – a fost deosebit de ofertantă pentru cercetarea de specialitate.
În muzică, interpretarea este un fenomen concret și individualizat, cum nu se întâlnește în celelalte arte, diferențiindu-se inclusiv de manifestarea teatrală. Problematica interpretării, ce privește analiza unui fenomen sensibil, practic, emoțional, estetic, este subiect mai nou în cercetarea muzicală, în ultimii ani fiind tratat și din punct de vedere teoretic. Ne apropiem astfel de ceea ce vor să spună teoreticienii cercetării prin artistic research, concept încă prea puțin dezvoltat în muzică. Cu toate acestea, la nivelul studiilor doctorale există tendința de a asocia cercetarea cu observația asupra propriului proces creator, autorul fiind și cercetător și obiectul cercetării în lucrări auto-analitice și autoreferențiale. Dezvoltarea acestei practici este încurajatoare pentru concluziile la care pot să ajungă muzicologii peste timp, receptând multiplele nuanțe ale procesului de creație interpretativă. Muzicologia clasică este altceva, o știință în care toate ideile și informațiile lansate trebuie probate prin date, prin rezultate ale investigației, analizei – un fenomen obiectiv de gândire. Abia de puțin timp, în perioada post-structuralistă, teoriile hermeneutice au pătruns în muzicologie, determinând o mai largă adresabilitate a textului, ce poate interesa nu doar specialiștii, ci intelectualii, în general, cercul mai larg de melomani, artiști cu opțiuni diferite din zona vizuală sau performativă.
Lansând această direcție și în reflecția teoretică a muzicienilor ieșeni, conferința Sensuri ale interpretării în cercetarea artistică și articolele publicate în revistă se înscriu în noua tendință a muzicologiei de a integra observația critică de nuanță subiectivă în analiza creației, interpretării și textului științific din literatura dedicată artei sonore. Actualul volum din Artes. Revistă de muzicologie se recomandă prin titluri de interes și autori de notorietate, dar și prin lucrări ale tinerei generații de cercetători – toate grupate în cele trei secțiuni: 1. Direcții, teme, stiluri noi în hermeneutica artei sonore; 2. Studii de bizantinologie – metode clasice extinse; 3. Cercetări doctorale. Dedicăm cele două numere ale revistei doamnei profesor Liliana Gherman, inițiatoarea și editorul inițial al revistei Artes, muzicolog modern și riguros, și doamnei profesor Gabriela Ocneanu, cercetător pasionat al istoriei muzicii și bizantinologiei – ambele dispărute dintre noi în anul 2021.
Redactor șef,
Prof. univ. dr. Laura Vasiliu