Oglindirea personalității autorului în muzica sacrăa compozitoarei Carmen Petra-Basacopol
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
personalitate, muzică corală, muzica sacră, cântare psaltică, creativitateRezumat
Studiul personalității este, de secole, o nevoie de cunoașterea a umanității, dar el devine un demers științific începând cu prima jumătate a secolului al XX-lea. Cercetarea în acest sens s-a concretizat prin lucrările unor psihologi importanți, ce au avut în vedere studiul unitar al persoanei, înțelegerea motivației acesteia, precum și înțelegerea diferențelor psihologice ce ne individualizează. Astfel, personalitatea reprezintă un concept dinamic ce dezvăluie comportamente ale unei persoane ce fac posibilă adaptarea acestuia la mediu. Carmen Petra-Basacopol este una dintre cele mai apreciate muziciene române, cu o frecvență considerabilă de interpretare a lucrărilor sale în recitaluri și concerte, și datorită unor trăsături de personalitate, ce se oglindesc indubitabil în creația sa. Dimensiunea muzicii sacre a fost și rămâne un domeniul predilect al creației sale, ce cuprinde lucrări din toate genurile muzicale, de la cele camerale pînă la cele concertante. În acest studiu, mi-am propus să supun unei analize muzicologice trei lucrări corale cu orientare sacră, din perspectiva unui profil psihologic al compozitoarei: Cântece sacre, pentru cor mixt a cappella, op. 90; Imne sacre, pentru cor bărbătesc, op. 112; Triptic psaltic, pentru cor a cappella, voci feminine, op. 116. Instrumentul de lucru propus pentru conturarea profilului psihologic precum și corelația cu dimensiunea muzicii sacre a lucrărilor analizate este interviul.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.