Voci în spațiu sau realismul contemporan în pedagogiaviitorului cântăreț liric

Autori

  • Lector univ. dr. Dumitriana Condurache Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași
  • Lector univ. dr. Consuela Radu-Țaga Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași

DOI:

https://doi.org/10.35218/

Cuvinte cheie:

repertoriu românesc, operă, operetă, actor de operă, video-document experimental

Rezumat

Repertoriul românesc de operă și operetă constituie o preocupare constantă
a Clasei de operă a Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice
din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. Diversitatea
stilistică și bogăția dramaturgică fac din el un instrument important de studiu, dar și o
datorie morală de cunoaștere și transmitere a unei muzici a cărei frumusețe – odată
(re)descoperită – este o sursă de încântare atât pentru interpreți, cât și pentru auditoriu.
Melosul și etosul românesc se cuvin a fi redate și făcute cunoscute de interpreți
români, înțelegerea profundă a muzicii românești fiind mai greu de așteptat din partea
unor muzicieni care provin dintr-un alt spațiu cultural și vorbesc o altă limbă. Dacă la
început de drum profesional cântul în limba maternă ușurează munca și studiul
actorului de operă, în timp această opțiune poate intra într-o etică a artistului liric,
întregindu-i repertoriul în chip fericit. Deși unul dintre scopurile principale la clasă
este ca studenții, viitorii artiști lirici, să dobândească și să își dezvolte calitățile
actoricești pentru a putea fi convingători, realismul contemporan al jocului scenic nu
exclude experimentul. În acest sens și pentru a face cunoscută munca studenților am
lucrat un video-document experimental intitulat simbolic Voci în spațiu, pornind de la
o primă selecție de momente din recitalurile noastre, care va întredeschide ușa către
intimitatea muncii la clasă – pentru studierea repertoriului românesc de operă și
operetă, atât din punct de vedere muzical, cât și dramatic. Prin schimbarea scopului
inițial – prezentarea integrală în examene de semestru a lucrului la clasă al studenților
– caracterul fragmentar al prelucrării dă un anume dinamism muncii noastre.
Schimbarea scopului aduce lucrurile într-o nouă lumină, artisticul prevalând asupra
pedagogicului, și, nu mai puțin important, muzica românească dovedind că suportă o
tratare de tip experimental.

Publicat

2024-04-04