„A Zecea” de Schubert:interpretare, între construcție și restituire
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
Franz Schubert, Simfonia a X-a în Re major D 936A, Peter Gulke, Brian Newbould, Luciano BerioRezumat
În creația lui Franz Schubert, fragmentul preia forme felurite de manifestare, ce se întind între receptarea fragmentară a unei piese deja constituite și notarea fragmentară, sub formă de schiță, a unei lucrări ce nu și-a găsit încă finalizarea. Un loc aparte îi revine Simfoniei a X-a în Re major, D 936A de Schubert, rămasă neterminată; aceasta ni s-a transmis în stadiul de schiță, într-un convolut, alături de alte două simfonii neterminate în aceeași tonalitate: D 615 și D 708A. Prezentul studiu își propune să expună trei interpretări artistice ale acestor schițe, concretizate în lucrări muzicale finalizate, cu abordare distinctă. Intenția compozitorului și dirijorului britanic Brian Newbould a fost aceea de a termina simfonia în felul în care ar fi făcut-o însuși Schubert, ancorând ideile muzicale din schițe în stilul compozitorului. Peter Gulke s-a apropiat de schițe prin ochiul cercetătorului și analistului, cu intenția de a realiza o redare cât mai fidelă și autentică a schițelor, subliniind în realizarea sa materializarea unor posibile intenții ale lui Schubert. În fine, Luciano Berio reușește în Rendering să realizeze o restituire muzicală a schițelor per se, imaginând o frescă muzicală, în care ideile muzicale concrete, puse de Schubert pe hârtie, se amestecă în chip voit cu caracterul provizoriu al manuscrisului.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.