Influențe jazzistice în creația camerală a compozitorilor ieșeni, la începutul secolului XXI
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
muzică de cameră, influențe jazzistice, compozitori ieșeni, aspecte stilistico-interpretativeRezumat
Muzica de cameră a fost întotdeauna un gen predestinat unui anumit public. La confluența secolelor XX-XXI interesul față de acest gen, atât al compozitorilor
români, cât și cel al compozitorilor basarabeni, a crescut ȋn mod deosebit. Deoarece conceptul de muzică de cameră a evoluat de-a lungul timpului şi a oferit mereu posibilitatea de a experimenta, acest fapt s-a reflectat, în primul rând, şi în componența ansamblurilor realizată ȋn prezent prin asocierea unor instrumente eterogene din punct de vedere al construcției și al timbrului. Căutarea unor noi modalităţi de exprimare, a unor noi procedee stilistice şi noi sonorități, dorința de a utiliza noi procedee de emisie
sonoră constituie o acțiune continuă a compozitorilor, prin a căror contribuții componistice repertoriul formațiilor camerale este ȋmbogăţit frecvent. Ȋn acest sens, un rol semnificativ în creația compozitorilor Sabin Pautza, Romeo Cozma (România), Oleg Negruța (Republica Moldova) îl are influența jazz-ului. Articolul se axează pe creații, în genul muzicii camerale cu influențe jazzistice, semnate de autori ieșeni. Scopul este de a realiza atât o prezentare de ansamblu, cât și o analiză structural interpretativă a unor creații incluse în repertoriul personal, care a fost de facto unul dintre criteriile selectării. Obiectivele cercetării sunt: evidenţierea particularităţilor de gen şi de stil ale creaţiilor contemporane; relevarea aspectelor interpretative ale
lucrărilor, propunând unele sugestii și recomandări personale. Deși lucrările selectate au fost compuse inițial pentru alte instrumente și interpretate în public, ele nu au
constituit până în prezent un subiect de cercetare și, prin urmare, nu au fost analizate.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.