Băncile de sunet – ajutor neprețuit în creația componistică contemporană
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
bănci de sunet, tehnici digitale, instrumente virtuale, eșantioane sonoreRezumat
Băncile de sunet reprezintă colecții de eșantioane sonore ale instrumentelor muzicale din orchestra simfonică, instrumente tradiționale existente în diferite zone
geografice ale mapamondului precum și sunete ale aparatelor virtuale ca sintetizatoarele, prezente tot mai mult în creațiile muzicale contemporane. Băncile de sunet sunt încărcate într-un aparat numit sampler ce are capacitatea de a le edita și reproduce. Articolul descrie
sampler-ele analogice și mai ales pe cele virtuale, aparate complexe cu ajutorul cărora pot fi înmagazinate sau se pot interpretata sunete din librării specifice de bănci de sunet. Sunt de asemenea definite și catalogate principalele genuri de instrumente virtual digitale (cele care cuprind instrumentele orchestrei simfonice tradiționale, cele cu instrumente electronice moderne/cu instrumente de percuție precum și colecții etnice specifice diferitelor zone geografice. Cercetarea noastră pentru aplicații digitale utilizate în compoziția muzicală se bazează pe o experiență de 20 de ani. Actualmente, aplicațiile sunt unelte prețioase pentru compozitori și muzicieni, de fapt pentru toți cei care se ocupă cu industria muzicală contemporană. În anul 2006 am realizat prima colecție de bănci de sunet produsă în România The Essence of Panflute, o librărie ce conține 583 de eșantioane sonore, grupate într-un număr de 33 de instrumente virtuale specifice. Este cea mai complexă ipostază virtuală a naiului românesc în interpretarea cunoscutului instrumentist Cătălin Tîrcolea. Concepția și editarea poartă semnătura lui Cătălin Răsvan iar proiectul a 4fost realizat sub egida societății S.C. Canira Music Internațional. În respectiva colecție de bănci de sunete este expus cu lux de amănunte procedeul laborios de imprimare și editare a acestei librării virtuale. The Essence of Panflute este un produs apreciat pe plan internațional, distribuit de compania germană Best Service, una dintre cele mai importante din lume despre care s-a scris în cea mai prestigioasă publicație de gen, Sound on Sound și
a deschis o poartă pentru actualii/viitorii creatori muzicali. Nutrim speranța că reprezintă doar începutul muncii de cercetare și dezvoltare a sunetului virtual digital, categorie aparte a instrumentelor în țara noastră.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.