Traian Vulpescu și uniformizareacântărilor bisericești
DOI:
https://doi.org/10.35218/Cuvinte cheie:
Liturghie, muzică bisericească, uniformizare, simplificareRezumat
Folclorist, bizantinolog, profesor universitar la Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică Cluj, Traian Vulpescu a fost o figură marcantă în spațiul academic muzical transilvănean. Între preocupările sale științifice se înscrie și efortul depus pentru introducerea muzicii psaltice într-o regiune românească dominată de o puternică tradiție muzicală orală autohtonă, sintetizată în colecția Cele opt glasuri bisericești a preotului sibian Dimitrie Cunțanu. Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur: troparele și irmoasele, sărbătorilor de peste an, alcătuită de Traian Vulpescu în anul 1939, a fost instrumentul prin care autorul a dorit să accesibilizeze muzica psaltică, în Transilvania și în toată România. Folosindu-se de colecțiile alcătuite de Macarie Ieromonahul, Anton Pann, Dimitrie Suceveanu, Ion Popescu-Pasărea, Vulpescu a construit un sistem personal de transcriere a muzicii psaltice în notație liniară, alegând cele mai reprezentative variante muzicale. Efortul depus de autor a rămas, însă, fără ecou, deoarece, purtând amprenta multiculturalismului, muzica bisericească din această regiune are o identitate aparte. În pofida acestui fapt, colecția lui Traian Vulpescu este importantă pentru spațiul muzical transilvănean, prin aceea că răspunde dezideratului enunțat de episcopul Melchisedec Ștefănescu, de a crea un repertoriu muzical bisericesc în notație liniară, accesibil tuturor românilor ortodocși.
Descărcări
Publicat
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2023 Artes. Revistă de muzicologie
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.