Traian Vulpescu și uniformizareacântărilor bisericești

Autori

  • Arhid. Asist. univ. dr. Daniel Mocanu Universitatea „Babeș-Bolyaiˮ Cluj-Napoca ROMÂNIA

DOI:

https://doi.org/10.35218/

Cuvinte cheie:

Liturghie, muzică bisericească, uniformizare, simplificare

Rezumat

Folclorist, bizantinolog, profesor universitar la Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică Cluj, Traian Vulpescu a fost o figură marcantă în spațiul academic muzical transilvănean. Între preocupările sale științifice se înscrie și efortul depus pentru introducerea muzicii psaltice într-o regiune românească dominată de o puternică tradiție muzicală orală autohtonă, sintetizată în colecția Cele opt glasuri bisericești a preotului sibian Dimitrie Cunțanu. Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur: troparele și irmoasele, sărbătorilor de peste an, alcătuită de Traian Vulpescu în anul 1939, a fost instrumentul prin care autorul a dorit să accesibilizeze muzica psaltică, în Transilvania și în toată România. Folosindu-se de colecțiile alcătuite de Macarie Ieromonahul, Anton Pann, Dimitrie Suceveanu, Ion Popescu-Pasărea, Vulpescu a construit un sistem personal de transcriere a muzicii psaltice în notație liniară, alegând cele mai reprezentative variante muzicale. Efortul depus de autor a rămas, însă, fără ecou, deoarece, purtând amprenta multiculturalismului, muzica bisericească din această regiune are o identitate aparte. În pofida acestui fapt, colecția lui Traian Vulpescu este importantă pentru spațiul muzical transilvănean, prin aceea că răspunde dezideratului enunțat de episcopul Melchisedec Ștefănescu, de a crea un repertoriu muzical bisericesc în notație liniară, accesibil tuturor românilor ortodocși.

Publicat

2024-04-22