De la etnomuzicolog la compozitor. Sándor Veress și Colecția Moldova

Autori

  • Lector univ. dr. Ioana Ballbaki Universitatea de Arte Târgu Mureș ROMÂNIA

DOI:

https://doi.org/10.35218/

Cuvinte cheie:

Sándor Veress, ceangăi, etnomuzicologie, Colecția Moldova, Colecția Paul Sacher

Rezumat

Student al lui Zoltán Kodály și Béla Bartók, iar mai apoi colaborator apropiat al lui László Lajtha la Muzeul de Etnografie din Budapesta și al lui Béla Bartók la Departamentul de Folclor al Academiei Maghiară de Științe, Sándor Veress a urmat drumul trasat de maeștrii săi în privința folclorului muzical. În 1930 a întreprins o expediție de culegere de folclor la ceangăi – o minoritate romano-catolică, vorbitoare a limbii maghiare, așezată în Moldova, în apropierea orașelor Bacău și Roman. În cele șapte sate vizitate a cules, cu ajutorul fonografului, 138 de melodii populare, pe 57 de cilindrii de ceară. Pe lână aceasta, a documentat întreaga expediție în jurnalul său și prin cele aproximativ 60 de fotografii luate la fața locului. Întors din călătorie, Sándor Veress s-a dedicat transcrierii melodiilor și analizării materialului muzical, pentru ca mai apoi să realizeze o serie de aranjamente corale și compoziții camerale având la bază melodiile ceangăiești.

Publicat

2024-04-22